MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL
MUZYKI ORGANOWEJ I KAMERALNEJ
ROŻYŃSK WIELKI

NAGRANIA CD

ADORACJA w ROŻYŃSKU WIELKIM (2018)

Marietta Kruzel-Sosnowska organy
Jolanta Sosnowska skrzypce, piła sopranowa

O PŁYCIE

Cóż oznacza „adorować”? Łacińskie słowo, skrywane w tym pojęciu, wskazuje, że adorowanie związane jest z mówieniem (orare – mówić), ale przedrostek ad niejako dopowiada, że ta czynność ma być skierowana do kogoś wyjątkowego, do kogo nie tylko kierujemy słowa, ale jeszcze specjalnie je dobieramy, co sprawa, że nasza mowa (oratio) nabiera głębi, staje się wyjątkowa, gdyż jest skierowana do kogoś, kto nas przewyższa i komu należy się cześć. Już starożytni czynność człowieka zwaną adoratio odnosili więc tylko do jego relacji z bóstwem. Świetnie wyczuwali, że zwracanie się do boga nie może mieć takiego samego charakteru jak adresowanie słów do drugiego człowieka, nawet jeśli ten znajduje się na wyższym szczeblu w hierarchii społecznej. Oddawanie czci adorare to coś więcej niż venerari, które choć też oznacza błaganie i proszenie, a nawet i oddawanie pokłonu, to jednak nie ma w sobie tak dobitnego sensu jak adorare. Najlepiej ów sens wyraża postawa trzech mędrców oddających cześć Jezusowi w betlejemskiej grocie. Oni padli przed Nim na twarz, a więc wprost właśnie adorowali Go. Rozumieli, że jedynie to, co człowiek naprawdę może dać z siebie Bogu to uwielbienie, pokorne oddawanie Mu chwały. Adoracja jest więc oddawaniem czci Bogu Najwyższemu, a to musi odbywać się w specjalnych warunkach. Adoracji nie sprzyja zgiełk i pośpiech, lecz skupienie i otwartość serca człowieka na Boga. Wtedy rodzi się atmosfera kontemplacji, wyciszenia. Cudownie sprzyja adoracji pełna głębi muzyka, gdyż harmonia dźwięków pozwala sercu człowieka otworzyć się na spotkanie z Bogiem. Wycisza jego myśli i nastraja do kontemplacji.

(fragment z bookletu CD)

TRACKLISTA
Isfried Kayser (1712‒1771)
1. Ouverture in B

Johann Sebastian Bach (1685‒1750)
2. Kantata Ich stehe mit einem Fuß im Grabe BWV 156: Sinfonia

Justinus H. Knecht (1752‒1817)
Die Auferstehung Jesu
3. Die schauervolle Stille des Grabes
4. Das allmähliche Verschwinden der Morgendämmerung
5. Das Beben der Erde
6. Das Herabfahren des Cherubs vom Himmel, der den Stein von der Gruft hinwegälzt
7. Das Emporsteigen Jesu aus dem Grabe
8. Das Zurückstürewn der römischen Schaar
9. Der Trimphgesang der Engel

Gaetano Pugnani (1731‒1798)

10. Sonata op. 8 nr 3: Largo espressivo

Franz Liszt (1811‒1886)
11. Ave Maria von Arcadelt S 659

Antonín Dvořák (1841‒1904)
12. Symfonia Z Nowego Świata nr 9: Largo

Johannes Brahms (1833‒1897)
13. Wiegenlied op. 49 nr 4

Pietro Mascagni (1863‒1945)
14. Cavaleria Rusticana: Intermezzo

Achille Simonetti (1857‒1928)
15Madrigale

Flor Peeters (1903‒1986)
16. Evening Song in Portland op. 131a
17. In memoriam op. 71 nr 3

Jesper Madsen (1957‒1999)
18. Til dig alene, Herre Krist

Felix Borowski (1878‒1956)
19. Adoration

Dom Paul Benoît (1893‒1979)
Esquisses Liturgiques (1963)
20. Septuagésime
21. Veni Creator

Reżyseria dźwięku, montaż i mastering – Viktor Kisten

Zwiń

ZAMÓW PŁYTĘ

PASTORAŁKI ROŻYŃSKIE (2011)

Arka Księdza Marka dziewczęcy parafialny zespół wokalny
Marietta Kruzel-Sosnowska organy
Jolanta Sosnowska vocal solo, skrzypce, piła sopranowa, dyrygent
Bogdan Przyborowski vocal solo

O PŁYCIE

Boże Narodzenie w Polsce jest czasem wyjątkowym, bogatym w wielowiekową tradycję. Spotykamy się rodzinnie przy wigilijnym stole, łamiemy opłatkiem, wypowiadamy życzenia, zawsze jak najlepsze dla bliskich osób. To ciepło rodzinnego domu, bliskość osób które kochamy, zapach choinki i smak wigilijnych potraw stwarzają niepowtarzalny nastrój, który później, z biegiem lat przywołujemy
w pamięci. Święta Bożego Narodzenia to także wspólne śpiewanie kolęd. W domu przy choince
i w kościele. Kiedyś domowe kolędowanie było niezwykle popularne. Po domach chodzili też kolędnicy, często przebrani za pastuszków lub Trzech Króli, z gwiazdą i Turoniem. Ta tradycja zaczęła zanikać. Ludzie słuchają teraz kolęd nagranych na nośnikach elektronicznych lub dostępnych w internecie. Takie słuchanie staje się nową bożonarodzeniową tradycją. Oprócz powszechnie znanych melodii kolęd chętnie słucha się także tzw. pastorałek, czyli bardziej swobodnych piosenek związanych
z Bożym Narodzeniem. 

Takie poetyckie teksty pastorałek napisał w ubiegłych latach właśnie ks. Wojciech Guzewicz – kronikarz Parafii św. Szczepana w Rożyńsku Wielkim. Zwrócił mi na nie uwagę Proboszcz Parafii w Rożyńsku Wielkim – ksiądz Marek Waluś. Te wiersze tak mi się spodobały, iż zapragnęłam napisać do nich muzykę. Wiedziałam, że w Rożyńsku istnieje Schola prowadzona przez tamtejszego organistę pana Bogdana Przyborowskiego i panią Emilię Drągowską. Z myślą o nich zaczęłam pisać…
Niektóre bardzo rytmiczne teksty księdza Guzewicza zachęcały do komponowania melodii, inne bardziej kontemplacyjne lepiej brzmiały jako recytacje. Tych nie obdarzyłam szatą melodyczną, lecz postanowiłam wzbogacić tłem perkusyjnym. W ten sposób powstały więc różnorodne pastorałki wesołe i smutne, liryczne i pełne wigoru, nawiązujące do polskiego folkloru np. zakopiańskiego, lub wykorzystujące rytmy poloneza, czy mazura, albo stanowiące ilustrację muzyczną tekstu poetyckiego.
Zaczęła się wielka muzyczna przygoda z zespołem „Arka Księdza Marka” (działającym przy parafii pod wezwaniem św. Szczepana w Rożyńsku Wielkim), która zaowocowała nagraniem niniejszej płyty. Wszyscy pracowali z zapałem, śpiewali i grali na instrumentach perkusyjnych, recytowali teksty. Dla każdej osoby znalazło się miejsce na jej aktywność i wyeksponowanie własnego talentu. Razem stworzyli niepowtarzalna wartość – piękną muzykę na Boże Narodzenie.
Oprócz pastorałek przeznaczonych do śpiewania zespołowego na płycie znalazło się także kilka utworów śpiewanych solo, a także tradycyjne kolędy grane na organach (bez śpiewu). Te organowe kolędy to preludia kompozytora warszawskiego Mariana Sawy (1937‑2005) oparte na melodiach polskich pieśni Bożonarodzeniowych takich jak: „Dzisiaj w Betlejem”, „Anioł pasterzom mówił”, „Pasterze mili”, „Bóg się rodzi”, „Pójdźmy wszyscy do stajenki”, „Przybieżeli do Betlejem”, „Tryumfy Króla Niebieskiego”. Ciekawostką są także dwie kolędy grane na pile sopranowej z towarzyszeniem organów. Są to „Jezus malusieńki” i „Mizerna cicha stajenka licha”. Stanowią one przerywniki pomiędzy pastorałkami śpiewanymi bądź recytowanymi. Eksponują brzmienie zabytkowych, 100. letnich organów, znanych melomanom z Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Rożyńsku Wielkim. Życzę Państwu, aby niniejsza płyta dostarczyła nowych, niezapomnianych przeżyć w okresie Świąt Narodzenia Pańskiego. Niech muzyka i słowo ubogacą każdego z Was!

Marietta Kruzel-Sosnowska
Boże Narodzenie 2011

ARKA KSIĘDZA MARKA w składzie:
Julia Andrzejewska, Aleksandra Bagińska, Natalia Bagińska, Patrycja Bagińska, Emilia
Drągowska, Magdalena Gębusiak, Angelika Jabłońska, Natalia Kowalska, Kinga
Malinowska, Patrycja Modzelewska, Ewelina Piasecka, Kamila Piasecka, Katarzyna
Szymanska, Karolina Toczydłowska, Karolina Twardowska, Magda Zdankowska.
Przygotowanie zespołu – Emilia Drągowska, Bogdan Przyborowski
Marietta Kruzel-Sosnowska
Przygotowanie organów do nagrania – Krzysztof Grygowicz
Koncepcja artystyczna płyty – MariettaKruzel-Sosnowska
Reżyseria dźwięku, montaż i mastering – Viktor Kisten

W nagraniu zostały użyte następujące instrumenty perkusyjne: bębenki, marakasy,
tamburyny, triangle, dzwoneczki, kastaniety, tonblok i guirro.

TRACKLISTA
1. Dzisiaj w Betlejem
2. Prowadź Gwiazdo Betlejemska
3. Światło świata
4. Jezus malusieńki
5. Prawdziwy Bóg
6. W szopie
7. Anioł pasterzom mówił
8. Dziecię Boże
9. Betlejem w sercu
10. Pasterze mili
11. Święta to noc
12. Bóg się rodzi
13. Chleb zesłany
14. Mizerna cicha stajenka licha
15. Do Egiptu
16. Pójdźmy wszyscy do stajenki
17. Widzę drabinę z ziemi do nieba
18. Przybieżeli do Betlejem
19. Dziś Słowo Boże Ciałem się stało
20. Dla tej Najświętszej Rodziny
21. Tryumfy Króla Niebieskiego

Zwiń

ZAMÓW PŁYTĘ

MUZYKA w ROŻYŃSKU WIELKIM (2008)

Marietta Kruzel-Sosnowska organy
Jolanta Sosnowska skrzypce & piła sopranowa

O PŁYCIE

TRACKLISTA

1. Bernardo Storace (1620-1664) Ballo della Bataglia
2. Giuseppe Caccini (1546-1618) Ave Maria
3. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Chorał “Jesu bleibet meine Freude”
J.S. Bach (1685-1750) / A. Vivaldi (1678-1741) Koncert G-dur BWV 973
4. Allegro
5. Largo
6. Allegro
7. Johann S. Bach (1685-1750) Chorał “Wachet auf, ruft uns die Stimme“
8. Padre David da Bergamo (1791-1869) Suonata
9. Johann S.Bach (1685-1750) Aria z Suity № 3 BWV 1068
10. Theodore Dubois (1837-1924) Cantilene religieuse
11. Leo Boelmann (1862-1897) Sortie
12. Franz Schubert (1797-1828) Ave Maria
13. Louis James Alfred Lefébure-Wély (1817-1869) Bolero de Concert op. 166
14. Hymn do sw.Szczepana (muz. M. Kruzel-Sosnowska, sł. ks. W. Guzewicz

Czas trwania: 50 min.

Zwiń

ZAMÓW PŁYTĘ